دونالد ترامپ در پایگاه بگرام: زمان برگشت نیروهای امریکایی به خانه فرا رسیده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۸ قوس ۱۳۹۸

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، شب چهارشنبه، ۷ قوس در نخستین دیدارش از افغانستان از نظامیان این کشور در بگرام ستایش کرده و گفت زمان کاهش نیروهای نظامی این کشور از افغانستان فرا رسیده است.
دونالد ترامپ که در یک سفر غیرمنتظره و وارد افغانستان شد، می‌گوید که امریکا نیروهای خود را به ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد داد و با طالبان روی آغاز دوبارۀ گفت‌وگوهای صلح کار می‌کنند.
mandegarهواپیمایی رییس‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا به فرودگاه نظامی بگرام نشست کرد و در صحبت با نیروهای امریکایی گفت: «طالبان آماده‌یی آتش‌بس هستند و طالبان می‌خواهند توافق کنند».
آقای ترامپ در هنگام صرف شام با نیروهای نظامی در بزرگترین مرکز نظامی این کشور صحبت می‌کرد، گفت که ما منتظر زمان توافق‌ هستیم، ما آماده‌گی کامل داریم، اگر آنان (طالبان) می‌خواهند که توافق کنند، ابتدا آتش‌بس کنند و بعد خشونت‌‌ها را کاهش دهند.
دونالد ترامپ گفت که طالبان می‌خواهند که توافق کنند، «خوب باید ببینیم، اگر آنان توافق می‌کنند؛ بهتر، اما اگر توافق نمی‌کنند، نکنند، خوب است».
رییس جمهوری ترامپ همچنان در این دیدار با اشاره به کاهش نظامیان این کشور در افغانستان گفت: نظامیانش را از ۱۳ -۱۲ هزار به ۸۶۰۰ تن کاهش می‌دهد.
آقای ترامپ گفت که ما به شدت کار می‌کنیم، تا روز برسد که تمام شما (نظامیان امریکایی) به خانه‌هایتان و نزد خانواده‌تان برگردید و آن روز به زودی رسیدنی است.
ترمپ همچنان گفت که امریکا در رابطه به پایان طولانی ترین جنگ خود تعهد کرده است و افزود که ما از همه بیشتر خواهان صلح هستیم، ما به شکل بی‌پیشنۀ برنده شدیم.
همچنان، دونالد ترامپ در دیدار جداگانه با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی روی دوبارۀ آغاز گفت‌وگوهای صلح تأکید کرد و گفت که در تلاش آغاز دوبارۀ گفت‌وگو با گروه طالبان است.
ترامپ در این دیدار گفت که ما با طالبان صحبت کرده‌ایم، آنان آتش‌بس می‌کنند، آنان اکنون خواهان آتش‌بس هستند و باورمند هستیم و به صورت منظم کار می‌کنم تا این روند موفق شود.
محمداشرف غنی در این دیدار از قربانیان نیروهای امریکایی در جریان جنگ‌ها در افغانستان اظهار قدردانی کرد .
آقای غنی گفت که القاعده شکست خورد و سرنگون شد و نیروهای افغانستان در همکاری با نیروهای بین‌المللی داعش را در این کشور شکست داده‌اند.
ستیفن گروسمن، رییس رسانه‌ها قصر سپید، رابرت براوین، مشاور شورای امنیت و برخی دیگر از مسوول قصر سپید، در این سفر ۱۳ ساعته دونالد ترامپ از مرکز هوایی مریلند امریکا تا فرودگاه نظامی بگرام افغانستان همرایی کردند.
هدف این سفر تبریکی عید خوشی و صرف شام با نیروهای امریکایی در افغانستان گفته شده است. این اولین سفر رییس جمهوری ترامپ به افغانستان به عنوان دومین مکان جنگی است، آقای ترامپ سال گذشته به عراق نیز سفری داشت که میلانیا ترامپ بانو نخست او را همرایی می‌کرد.
پیش از این رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در دیدار با سران حکومت وحدت ملی، گفت که امکان پایان دادن جنگ در افغانستان از طریق گفت‌وگو نسبت به‌هر زمانِ دیگر بیشتر دیده می‌شود.
ستیف مارک میلی، رییس مشترک ستاد ارتش امریکا، گفت است که هیچ تصمیم برای کاهش نیروهای وجود نداشت، اما گزینه‌های وجود دارد که باید نیروهای امریکایی به ۸۶۰۰ تن کاهش یابند.
جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا روز چهارشنبه، قوس از احتمال پایان جنگ افغانستان ابراز خوش‌بینی کرده است.
رییس ستاد مشترک ارتش امریکا همچنان به خبرگزاری رویترز گفته است که در هجده سال گذشته با افغانستان سروکار داشته، فکر می‌کند که امکان رسیدن به‌نتایج مثبت از طریق مذاکرات نسبت به هروقت دیگر بیشتر است.
این جنرال بلند پایه امریکایی افزوده که اگر بخت یاری کند ما در آینده نزدیک مذاکرات موفقانه خواهیم داشت و رسیدن به‌نتیجه مثبت به کار و تلاش نیاز دارد.

ارتباط طالبان با القاعده
در همین حال، طالبان پس ادعای دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر تداوم مذاکرات با این گروه، اعلام کرده که هنوز برای صحبت از بازگشت مذاکرات خیلی زود است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، گفته است که برای ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن بسیار زود است.
این در حالی است که مقامات پیشین نظامی امریکا گفته است که طالبان با القاعده ارتباط دارند. دیوید پتروس، یک مقام پیشین نظامی امریکا گفته است که ارتباط میان شبکۀ القاعده و طالبان هنوز به صورت قدرتمندی پا برجاست.
دیوید پتروس و وانس سرشانگ دو مقام نظامی پیشین، در یک مقالۀ که به واشنگتن پُست در ۱۴نوامبر نگاشته‌اند، گفته اند که گروه تروریستی طالبان هنوز در رابطه به دست داشتن القاعده در حلمۀ ۱۱ سپتامبر موقف روشن نشان نداده‌اند.
در این نوشته آمده است که هر گونه توافق‌نامه‌یی که امریکا خواهان آن است، نمی‌‎تواند آغاز گردد، زیرا طالبان هنوز با گروه تروریستی القاعده ارتباط عجین دارند.
برخی از کارشناسان سفر ناگهانی دونالد ترامپ به افغانستان را دیدار مختصربا نیروهای امریکایی می‌دانند و بیان می‌دانند که این سفر به دلیل استضاح ترامپ به کانگرس این کشور است.
محمد اکرام اندیشمند، آگاه سیاسی، می‌گوید: ترامپ در بگرام گفت که با طالبان مذاکرات را از سر گرفتیم تا به یک توافق صلح برسیم. طالبان باید اول آتش‌بس کنند و خشونت را متوقف سازند.
آقای اندیشمند گفته است که ترامپ اظهار کرد که طالبان حاضر به آتش‌بس و مذاکره و توافق هستند. او به نیروهای امریکا گفت که این تغییر موقف طالبان نتیجۀ کار شما بود و کار و کارزار شما بسیار عالی بود.
از سویی هم، تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع ملی، سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا را تجلیل از عید خوشی با سربازان امریکایی در افغانستان گفته است. به گفتۀ او، در این سفر معلوم شد که امریکا به کاهش نیروهای خود متعهد است و درتلاش توافق‌نهایی با طالبان برآمده است.
این در حالی است که دونالد ترامپ مذاکرات ۹ ماهه سفیر خلیل‌زاد با طالبان را دو قبل به صورت غیرمترقبه متوقف ساخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.